Overzicht oefeningen per hoofdstuk
Hieronder volgt een beschrijving van alle oefeningen qua inhoud, soort, moeilijkheidsgraad en duur.
Hoofdstuk 1 De basis
Nr. |
Titel |
Inhoud |
Soort oefening |
Moeilijkheids-graad |
Duur |
|
1.1 |
1 |
Het juiste eindproduct benoemen bij elke schrijffase |
Sleepoefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
1.1 |
2 |
Het meest plausibele woord invullen in een tekst over de schrijffasen |
Invuloefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
1.2 |
3 |
In een korte adviestekst de onderdelen inleiding, kern en conclusie onderscheiden |
Markeeroefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
1.2 |
4 |
In een korte inleiding de aanleiding, centrale vraag en opzet onderscheiden |
Markeeroefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
1.2 |
5 |
In een inleiding de aanleiding, centrale vraag en opzet onderscheiden |
Markeeroefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
1.3 |
6 |
De besproken teksteisen toepassen op specifieke situaties. |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
1.3 |
7 |
Een inleiding van een literatuurverslag beoordelen aan de hand van een aantal teksteisen |
Open vragen |
Medium |
Kort |
Hoofdstuk 2 De analysefase
|
Nr. |
Titel |
Inhoud |
Soort oefening |
Moeilijkheids-graad |
Duur |
2 |
- |
De inhoudelijke hoofddoelen van een zakelijke tekst benoemen |
Open vraag |
Medium |
Kort |
|
2.1 |
1 |
Een publieksanalyse maken voor twee verschillende groepen lezers aan de hand van een casus |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
2.1 |
2 |
Een publieksanalyse maken voor een zelf te schrijven tekst |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
2.2.1 |
3 |
Centrale vragen omzetten in doelstellingen en vice versa |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
2.2.1 |
4 |
Vragen bij een Koefnoenvideo over twee ambtenaren die een brief schrijven aan een boze burger |
Open vragen (en een video) |
Eenvoudig |
Kort |
|
2.2.2 |
5 |
Centrale vragen indelen bij het juiste type |
Sleepoefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
2.2.2 |
6 |
Benoemen van tekstsoorten en (typen) centrale vragen |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
2.2.3 |
7 |
De juiste tekstsoort bij een omschrijving kiezen |
Sleepoefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
2.2.3 |
8 |
Centrale vragen, doelstellingen en fragmenten uit inleidingen beoordelen en verbeteren |
Open vragen |
Medium |
Kort |
|
2.2.4 |
9 |
Centrale vragen indelen in vraagtypen en zo nodig verbeteren |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
2.2.4 |
10 |
Centrale vragen beoordelen en desgewenst verbeteren |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
2.3 |
11 |
Een tijdsplanning voor een twee weken durend project dat uitmondt in een adviesrapport beoordelen en verbeteren |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
2.3 |
12 |
Een tijdsplanning maken voor een drie weken durend project dat uitmondt in een adviesrapport |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
2.3 |
13 |
Een tijdsplanning maken voor een tekst die de student binnenkort moet schrijven |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
2.4 |
14 |
Een voorlopig bouwplan maken voor een adviesrapport |
Open vragen |
Pittig |
Medium |
Hoofdstuk 3 De bouwplanfase
|
Nr. |
Titel |
Inhoud |
Soort oefening |
Moeilijkheids-graad |
Duur |
3 |
- |
Aangeven of twee conclusies aanvaardbaar zijn op grond van de gegeven argumentatie |
Multiple choice |
Medium |
Kort |
|
3.1.1 |
1 |
Een globaal bouwplan maken voor een beoordelende tekst |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
3.1.2 |
2 |
Een format maken voor notulen op basis van diverse bronnen |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
3.1.2 |
3 |
Notulen maken van een vergadering en deze ter goedkeuring voorleggen aan de betrokkenen |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
3.1.2 |
4 |
Een basisstructuur maken voor een projectplan op basis van diverse bronnen |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
3.1.3 |
5 |
Een verfijnd bouwplan maken voor een probleemverkenning |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
3.1.3 |
6 |
Een globaal bouwplan maken voor een onderzoeksrapport met een verklarende centrale vraag |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
3.1.4 |
- |
De onderdelen van een voorspelling ontrafelen |
Open vraag |
Pittig |
Medium |
|
3.1.5 |
- |
Een globaal bouwplan maken voor een beoordelende tekst |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
3.1.5 |
7 |
Feedback geven op een bouwplan |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.1.5 |
8 |
Vragen beantwoorden over een bouwplan |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.1.6 |
9 |
Een verfijnd bouwplan maken voor een adviestekst |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
3.1.8 |
10 |
Feedback geven op een bouwplan dat is gemaakt door een beleidsambtenaar |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.1.8 |
11 |
Feedback geven op een bouwplan voor een reflectieverslag |
Open vragen |
Eenvoudig |
Medium |
|
3.1.8 |
12 |
Een verfijnd bouwplan maken voor een tekst die de student binnenkort moet schrijven |
Open vraag |
Medium |
Langer |
|
3.1.8 |
13 |
Feedback geven op het bouwplan van twee medestudenten |
Open vraag |
Medium |
Medium |
|
Nr. |
Titel |
Inhoud |
Soort oefening |
Moeilijkheids-graad |
Duur |
3.2.1 |
1 |
De beste kiezen uit een aantal titels |
Multiple choice + onderbouwing |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.2.4 |
2 |
Een samenvatting van een scriptie verbeteren |
Open vraag |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.2.4 |
3 |
Een samenvatting beoordelen uit een gemeentelijk rapport |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.2.6 |
4 |
Verbetervoorstellen geven voor een inhoudsopgave uit een adviesrapport |
Open vraag |
Medium |
Kort |
|
3.2.6 |
5 |
Vragen beantwoorden naar aanleiding van de inhoudsopgave van een adviesrapport |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.2.6 |
6 |
De titels en inhoudsopgave beoordelen van een zelf gevonden rapport |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.2.8 |
7 |
Het waarom-gedeelte, wat-gedeelte en hoe-gedeelte in een inleiding markeren |
Markeer-oefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.2.8 |
8 |
Het waarom-gedeelte, wat-gedeelte en hoe-gedeelte in een inleiding markeren |
Markeer-oefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.2.8 |
9 |
Het waarom-gedeelte, wat-gedeelte en hoe-gedeelte in een inleiding markeren |
Markeer-oefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.2.8 |
10 |
Drie inleidingen vergelijken |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.2.8 |
11 |
Een inleiding uitschrijven aan de hand van een eerder gemaakt bouwplan |
Open vraag |
Medium |
Medium |
|
3.2.8 |
12 |
Een inleiding analyseren en beoordelen uit een literatuurverslag |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.2.8 |
13 |
Een inleiding van een gemeentelijk rapport met een beoordelende centrale vraag beoordelen en herschrijven |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
3.2.9 |
14 |
Vragen beantwoorden over een hoofdstuk uit een gemeentelijk rapport |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.2.9 |
15 |
Een hoofdstuk van een adviesrapport beoordelen en deels herschrijven |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.2.10 |
16 |
Een conclusie uit een beoordelende tekst beoordelen |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.2.12 |
17 |
De juiste APA- titelbeschrijving kiezen uit een aantal opties |
Multiple choice |
Medium |
Kort |
|
3.2.12 |
18 |
Zelf een juiste titelbeschrijving maken voor een aantal bronnen |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.2.12 |
19 |
Feedback geven op de bibliografie van een scriptie |
Open vraag |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.2.12 |
20 |
Een bibliografie beoordelen aan de hand van de APA-normen |
Open vraag |
Pittig |
Langer |
|
Nr. |
Titel |
Inhoud |
Soort oefening |
Moeilijkheids-graad |
Duur |
3.3.1 |
1 |
Een argumentatiestructuur maken van een aantal enkelvoudige redeneringen |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.2 |
2 |
De verzwegen argumenten aanvullen in een kort betoog |
Open vraag |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.2 |
3 |
Het onderbouwen van een aantal standpunten en daarvan een argumentatiestructuur maken |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.2 |
4 |
Indicatoren identificeren voor zowel argumentatie als een standpunt |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.5 |
5 |
Een argumentatiestructuur maken van een kort betoog in een aantal stappen |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.5 |
6 |
Een argumentatiestructuur maken voor een betoogje met pro-argumenten, een tegenargument en een afweging |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.5 |
7 |
Een argumentatiestructuur maken van een zelfgeschreven kort betoog |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.6 |
8 |
Een argumentatiestructuur maken van stukjes tekst |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.6 |
9 |
Een argumentatiestructuur maken van stukjes tekst en verbetertips geven voor de presentatie van de argumentatie |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.6 |
10 |
Een aantal analysevragen over een betoog beantwoorden |
Open vragen (en een video) |
Eenvoudig |
Medium |
|
3.3.6 |
11 |
Een complex betoog uit de Volkskrant analyseren en beoordelen |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
3.3.6 |
12 |
Een argumentatiestructuur maken van twee zelf gezochte ingezonden brieven uit een kwaliteitskrant |
Open vraag |
Medium |
Medium |
|
3.3.7 |
13 |
Van een eigen meningsverschil zowel de voorstanders- als tegenstanderskant analyseren en een compromis zoeken |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
3.3.7 |
14 |
Een complex betoog analyseren en een bouwplan maken voor een verbeterde versie |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
3.3.8 |
15 |
Diverse redeneringen beoordelen |
Open vragen (en een video) |
Medium |
Medium |
|
3.3.9 |
16 |
Aangeven onder welke voorwaarden je een specifieke bewering accepteert |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.10 |
17 |
Een argumentatiestructuur maken en beoordeling geven van een aantal verklarende standpunten |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.10 |
18 |
Zelf een betoog opzetten en verbeteren voor een verklarend standpunt |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.11 |
19 |
Een aantal voorspellingen analyseren en beoordelen |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.11 |
20 |
Zelf een betoog opzetten en verbeteren voor een voorspellend standpunt |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.12 |
21 |
De criteria voor twee zelf gezochte beoordelende standpunten analyseren en beoordelen |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.12 |
22 |
Een aantal redeneringen analyseren, beoordelen en onderbouwen. En antwoorden vergelijken met twee medestudenten |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.13 |
23 |
Het juiste type benoemen van een aantal standpunten |
Multiple choice |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.13 |
24 |
Een betoog analyseren en beoordelen aan de hand van de standaardgeschilpunten |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.13 |
25 |
Een standpunt onderbouwen vanuit zowel de voorstanders- als tegenstanderspositie |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
3.3.13 |
26 |
Drogredenen herkennen in korte teksten of cartoons |
Multiple choice |
Eenvoudig |
Kort |
|
3.3.13 |
27 |
Een eigen betoog opzetten en beoordelen voor een adviserend standpunt |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
3.3.13 |
28 |
De argumentatie voor een advies analyseren en beoordelen uit een zelf gezocht adviesrapport |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
3.3.14 |
29 |
Diverse bronnen beoordelen op geschiktheid om te gebruiken in een literatuurverwijzing |
Multiple choice |
Eenvoudig |
Kort |
Hoofdstuk 4 De formuleerfase
|
Nr. |
Titel |
Inhoud |
Soort oefening |
Moeilijkheids-graad |
Duur |
4.1.2 |
1 |
Tekststructurerend commentaar, signaalwoorden en verwijswoorden markeren in een tekst |
Markeer-oefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.1.2 |
2 |
Een stuk tekst analyseren en verbeteren |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
4.2.1 |
3 |
Zinnen herschrijven |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
4.2.2 |
4 |
De juiste tekst koppelen aan een bepaalde taalfout |
Sleepoefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.2.2 |
5 |
Zinnen herschrijven waarbij onterecht hoofdzinnen aan elkaar geplakt worden |
Open vragen |
Eenvoudig |
Medium |
|
4.2.2 |
6 |
Zinnen met taalfouten analyseren en herschrijven |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
4.2.3 |
7 |
De juiste tekst koppelen aan een bepaalde stijlfactor |
Sleepoefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.2.3 |
8 |
Voorzetsels en voorzetseluitdrukkingen in een korte tekst markeren |
Markeer-oefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.2.3 |
9 |
Aangeven wat er onduidelijk is in een aantal zinnen en deze herschrijven |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
4.2.3 |
10 |
Lijdende vorm en toekomende tijd markeren in een korte tekst |
Markeer-oefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.2.3 |
11 |
Een aantal passieve zinnen herschrijven in actieve zinnen |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.2.4 |
12 |
Stijlfouten benoemen in diverse zinnen |
Open vragen |
Medium |
Kort |
|
4.2.4 |
13 |
Ludiek groepspel waarbij een zo lang mogelijke ambtelijke (grammaticaal correcte) zin geschreven moet worden |
Open vragen |
Medium |
Langer |
|
4.2.4 |
14 |
De juiste tekst koppelen aan een bepaalde stijlfactor |
Sleepoefening |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.2.4 |
15 |
Zinnen analyseren en herschrijven |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
4.3.1 |
16 |
Aangeven welke beweringen in een tekst onvoldoende onderbouwd worden en hoe dit opgelost kan worden |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.3.1 |
17 |
Overbodige literatuurverwijzingen uit een tekst halen |
Open vraag |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.3.1 |
18 |
Tekst aanvullen met een juiste bronvermelding |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
4.3.1 |
19 |
Bronvermeldingen beoordelen en zo nodig verbeteren |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
4.3.2 |
20 |
Specifieke gevallen beoordelen of er sprake is van plagiaat, misbruik van copyright of fraude |
Multiple choice |
Eenvoudig |
Kort |
Hoofdstuk 5 De correctiefase
|
Nr. |
Titel |
Inhoud |
Soort oefening |
Moeilijkheids-graad |
Duur |
5.1.1 |
1 |
18 vragen over werkwoordspelling |
Multiple choice |
Eenvoudig |
Kort |
|
5.1.1 |
2 |
Fouten in de werkwoordspelling herkennen en verbeteren |
Open vragen |
Eenvoudig |
Kort |
|
5.1.2 |
3 |
Aangeven of het onderstreepte tekstgedeelte juist of onjuist is gespeld en waarom |
Multiple choice |
Medium |
Kort |
|
5.1.2 |
4 |
Spelfouten in zinnen herkennen en verbeteren |
Open vragen |
Medium |
Kort |
|
5.1.3 |
5 |
Spel- en taalfouten herkennen in de categorie ‘overig’ |
Multiple choice |
Medium |
Kort |
|
5.1.3 |
6 |
De regels voor het gebruik van cijfers opzoeken in toepassen in voorbeeldzinnen |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
5.1.3 |
7 |
Taalfouten zoeken en verbeteren in zinnen |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
5.1.3 |
8 |
Taal-, stijl- en bronvermeldingsfouten in een tekst herkennen en verbeteren (per alinea) |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
5.2 |
9 |
Interpunctiefouten in zinnen benoemen en toelichten |
Multiple choice + onderbouwing |
Medium |
Kort |
|
5.2 |
10 |
Interpunctie- en andere taalfouten verbeteren in zinnen |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
5.2 |
11 |
Taal- en bronvermeldingsfouten in een tekst herkennen en corrigeren (per alinea) |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
5.3 |
12 |
Twee zelf gevonden rapporten uit de praktijk beoordelen op de besproken opmaakaspecten |
Open vragen |
Medium |
Medium |
|
5.4 |
13 |
Een zelf gevonden rapport beoordelen en becijferen aan de hand van de checklist |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
5.4 |
14 |
Een eigen tekst beoordelen aan de hand van de checklist |
Open vragen |
Pittig |
Langer |
|
5.4 |
15 |
Een literatuurverslag per alinea corrigeren op opmaak en formulering |
Open vragen |
Pittig |
Langer |